Frederik Bechmann

Selv med effektive IT-systemer kan din tålmodighed blive sat på prøve af IT-problemer.

Det er de problemer, som vi alle kender og hader:

Printerproblemer, computerproblemer, internetproblemer og så videre…

Jeg har spurgt mine kollegaer fra vores 24/7 IT-support, hvilke problemer virksomheder hyppigt ringer ind og spørger om hjælp til. Der er flere gengangere, og du har sikker oplevet nogle af dem.

Problemerne kan virke banale, og løsningerne er ofte simple. Alligevel bruger virksomheder utallige timer og kroner på, at medarbejderne går i stå.

Ifølge analysebureauet Wilke A/S mister næsten 1 ud af 4 medarbejdere 15-30 minutter dagligt grundet computer-koks. Og endnu værre er det hos Dansk Politi, hvor hver medarbejder spilder 45 minutter om dagen på IT-bøvl.

Sandsynligheden peger altså mod, at du eller dine kollegaer på et tidspunkt er løbet ind i nogle af de udbredte IT-tidsrøvere.

Hvis din virksomhed har adgang til IT-support, enten indefra eller udefra, kan problemerne hurtigt løses med et enkelt opkald. Men hvis ikke, kan du og dine kollegaer selv forsøge jer med nogle banale løsninger.

Lad os se på det…

De mest almindelige IT-problemer

#1 “Jeg kan ikke logge ind”

Log ind på computer, mobil og anden IT

Hvordan arbejder du uden at logge ind på dine elektroniske enheder?

Svaret er simpelt:

Det gør du ikke.

Arbejdspladserne er digitaliseret, og i de fleste jobs kan du ikke arbejde uden elektronikken. At læse e-mails, tjekke online-kalender eller arbejde i Office-pakken ville alt sammen være umuligt uden adgang til din IT.

… Og du ville selvfølgelig heller ikke kunne læse den her artikel.

Det er alligevel et hyppigt problem, at medarbejdere fra virksomheder ikke kan logge ind på deres IT af forskellige årsager.

En hyppig årsag er glemt kodeord.

Af sikkerhedsmæssige årsager bør du altid vælge en lang kode med store og små bogstaver samt tegn. Derudover bør du bruge en forskellig kode til at hver af dine brugere.

Nogle virksomheder har sågar et system, som automatisk skifter slutbrugerenes adgangskoder efter en bestemt periode.

Fordelen er, at du øger din sikkerhed markant. Ulempen er til gengæld, at du hurtigt kan glemme din adgangskode.

For at løse dette kan du bruge en password manager som LastPass.

#2 Printeren virker ikke

Printerproblemer

Jeg kan stadig huske, dengang jeg skulle aflevere en eksamensopgave i skolen. Opgaven skulle printes, hvilket var fint med mig, for jeg havde jo en velfungerende printer.

Eller åbenbart ikke.

Da klokken var lige ved (og næsten over) deadline, koblede jeg min computer til min printer bekymringsfrit.

Jeg trykkede print, og der skete ingenting. Jeg trykkede igen – og 10 gange mere, men papiret i printeren rørte sig ikke en millimeter.

Jeg blev frustreret og rasende, og jeg gav printeren skylden – altså indtil jeg indså noget ret så væsentligt:

Jeg havde ikke tændt printeren.

[…]

Ovenstående er et godt eksempel på, at løsningen nogle gange kan ligge lige til højrebenet.

Her er et par hyppige printerproblemer:

Printeren vil ikke printe.

Hvis der ikke vises nogle fejlmeddelelser, bør du tjekke, om printeren er tilkoblet via USB, netværkskabel eller WiFi. Og hvis din printer bruger WiFi, bør du tjekke, om du stadig har WiFi tilsluttet.

Derudover bør du sikre, at din computer har den nyeste version af din printers driver og software.

Printeren er langsom.

Ikke alle printere er ens – nogle er langsomme, og andre er hurtige.

Du kan dog fremskynde nogle printere ved at ændre indstillingerne en smule. Medmindre du skal printe en formel rapport, kan du nedjustere kvaliteten samt undgå duplex (altså print på begge sider) for at forbedre hastigheden.

#3 “Mit internet er langsomt”

Wifi internet er langsomt eller virker ikke

Det er endnu et af de klassiske IT-problemer, der kan bringe pisset i kog hos mange (beklager udtrykket).

Langsomme svartider i browseren og e-mails der ikke sendes.

Uden internet går verden i stå.

Hvis din virksomhed har mange brugere, tunge IT-systemer og flere etager, som internettet skal spredes på, stiller det store krav til forbindelsen.

Der findes flere hjemmesider, hvor du kan teste din internethastighed gratis, fx på bredbånd.dk.

internethastighed

Når du har gennemgørt en hastighedstest af dit internet (også kaldet en “speedtest”), får du to tal:

En Mbit/s download-hastighed, som viser, hvor hurtigt du modtager information.

En Mbit/s upload-hastighed, som viser, hvor hurtigt du kan afsende information.

Du kan sammenligne resultatet på din hastighedstest med den hastighed, som din internetudbyder lover.

Du skal dog regne med, at en del af din bredbåndshastighed bruges til informationer, som hastighedstesten ikke registrerer. Dette kaldes overhead, og det udgør ofte op til 15% af din hastighed.

Hvis du ikke er tilfreds med din internethastighed, kan du tjekke dine muligheder på tjekditnet.dk. Det er en service leveret af Energistyrelsen, hvor du kan finde information om internetudbyderne i dit område samt få rådgivning om, hvilken forbindelse du bør vælge med dit behov.

Inden du tager beslutningen om at skifte internetudbyder, bør du tjekke, om fejlen har en anden årsag. Gør gerne følgende:

  • Genstart din modem og router (altså sluk dem og tænd dem igen), og se om det hjælper
  • Se om internetforbindelsen er langsom i hele din virksomhed eller kun på en enkelt computer. Hvis det kun er på en enkelt computer, er det altså ikke internetforbindelsen, som den er gal med
  • Ring til din internetudbyder for at finde ud af, om der er et midlertidigt problem med forbindelsen

Konklusion: IT-problemer er uundgåelige men overkommelige

Teknologien har længe været en hjælpende hånd i vores arbejdsliv, men de uundgåelige IT-problemer kan sætte vores produktion i stå.

I denne artikel har vi gennemgået 3 udbredte IT-problemer samt nogle simple løsninger. Til tider vil problemerne kræve en mere teknisk løsning, og så bør du søge hjælp fra en professionel. Vi har altid specialiserede IT-konsulenter til rådighed.